Oktober 2022 – februari 2024. Beeldkwaliteitsplan in opdracht van Stadsbeheer en het Ingenieursbureau van de Gemeente Rotterdam. In samenwerking met Jurjen van Beek.

Maastunneltraverse Rotterdam​.

De Maastunneltraverse in Rotterdam bracht tussen 1938 en 1942 een ongekende innovatie in Nederland: een route van circa twee kilometer waarmee automobilisten met hoge snelheid de stad konden doorkruisen en onder de Maas doorgingen. De Traverse combineert mobiliteit en ingenieurskunst op sublieme wijze en werd met grote zorg vormgegeven om de mobiliteitsesthetiek van het tracé door de stad te waarborgen.

Sinds 2012 heeft het totale complex de beschermde status van rijksmonument. Het omvat de Riviertunnel (twee autotunnels, een fiets- en voetgangerstunnel), toegangs-, ventilatie- en garagegebouwen, en de tunneltraverse zelf, die de oevers verbindt over Maastunnelplein, Doklaan, ’s-Gravendijkwal, Henegouwerlaan en Statenweg.

Het beeldkwaliteitsplan, opgesteld in nauwe samenwerking met het Ingenieursbureau, brengt de monumentale waarden van de Traverse in kaart en verbindt deze met de huidige stedelijke opgaven. Aan de hand van ruimtelijke thema’s en een partituur van aanwijzingen is de toekomstige beeldkwaliteit van de Maastunnel Traverse uitgewerkt, als basis voor grootonderhoud en renovatie.

1 en 2 Eigenschappen van het oorspronkelijk ontwerp. / 3 Huidige situatie Traverse. / 4 Impressie met de principes voor herstel [tekening Jurjen van Beek].

Historische kennis wordt vertaald naar ruimtelijke thema’s.